
Podmořská pátračka
Záchrana perly Atlantidy s Roboédou!
Ahoj všichni dobrodruzi a mořští badatelé! Tady Roboéda z Nápady z RoboHlavy a mám pro vás super zprávu – dnes se ponoříme hluboko do oceánu, abychom objevili bájné království Atlantida! Ale pozor, není to jen tak ledajaký výlet. Královna Atlantidy ztratila svou nejcennější Perlu Moudrosti, která udržuje celou říši v rovnováze. Bez ní se Atlantida může ponořit do temnoty! Pomůžeme jí ji najít?
Téma pátračky:
Naše pátračka se točí kolem podmořského světa a bájného království Atlantidy. Děti se stanou malými potápěči a budou plnit úkoly, které je provedou mořskými hlubinami, až k nalezení ztracené Perly Moudrosti. Celou cestu je bude provázet Roboéda, který jim bude dávat pokyny a radit.
Příprava:
Příprava je jednoduchá a zvládneš ji i s minimem pomůcek!
- Prostor: Můžeš pátračku připravit uvnitř (např. obývací pokoj, herna) nebo venku (zahrada, hřiště). Důležité je, aby byl prostor dostatečně bezpečný a umožňoval schovávání předmětů.
- Rekvizity:
- Perla Moudrosti: Může to být velká kulička, obarvený kámen, nebo třeba jen obrázek perly schovaný v nějaké krabičce. Důležité je, aby byla lákavá.
- "Mořské" prvky: Několik modrých šátků nebo dek (moře), obrázky mořských živočichů (ryby, chobotnice, mořské koníky, hvězdice – ideálně vytisknuté a zalaminované pro delší životnost), mušle, kamínky, modré a zelené balónky.
- Kartičky s úkoly: Na každou kartičku napiš nebo nakresli jeden úkol (viz níže). Můžeš je ozdobit obrázky mořských živočichů.
- "Kapsy" nebo schránky: Kam schovat úkoly (krabice, košíky, pod polštáře, pod modrou deku).
- Odměny: Malé mořské poklady (želé ve tvaru ryb, nálepky s mořskými motivy, malá hračka ve tvaru ryby/mušle).
Úkoly/zadání pro děti:
Pojďme na to! Tady jsou úkoly, které děti provedou podmořským světem:
1. Úkol: Potápěčský výcvik s Roboédou!
- Zadání: "Ahoj, malí potápěči! Než se ponoříme, musíme se naučit plavat jako ryby! Roboéda vás naučí, jak se pohybovat pod vodou."
- Aktivita: Děti se plazí po zemi jako úhoři, houpají se ze strany na stranu jako mořské řasy, nebo se snaží "plavat" po zemi jako ryby. Můžeš pustit relaxační mořské zvuky.
- Cíl: Rozhýbat se a naladit se na téma.
- Tip: Můžeš jim dát "potápěčské brýle" (např. improvizované z ruliček od toaletního papíru).
2. Úkol: Bludiště korálového útesu!
- Zadání: "Výborně, potápěči! Teď musíme proplout korálovým útesem, ale pozor, je to tam pěkně zamotané! Najděte cestu k dalšímu úkolu!"
- Aktivita: Z modrých dek nebo šátků vytvoříš jednoduché "bludiště" nebo tunel. Děti jím prolézají. Na konci bludiště je schovaná další kartička s úkolem.
- Cíl: Rozvoj hrubé motoriky a prostorové orientace.
3. Úkol: Sbírání mořských pokladů!
- Zadání: "To bylo super! Ale v moři žije spousta úžasných tvorů. Najděte co nejvíce mořských pokladů, které pro nás Roboéda schoval!"
- Aktivita: Rozmístíš po prostoru obrázky mořských živočichů, mušle a kamínky. Děti je hledají a sbírají do košíku. Po nalezení všech Roboéda spočítá, kolik pokladů našli.
- Cíl: Poznávat mořské živočichy, rozvoj vizuální percepce a počítání.
4. Úkol: Zpívající velryby a chobotnice!
- Zadání: "Slyšíte? To jsou velryby, které nám chtějí něco říct! Zopakujte po Roboédovi zvuky moře nebo pohyby chobotnice!"
- Aktivita: Napodobování zvuků velryb (dlouhé "óóó"), foukání jako bubliny, nebo máchání rukama jako chapadla chobotnice. Můžeš pustit zvuky moře nebo velryb.
- Cíl: Rozvoj sluchového vnímání, napodobování a pohybová koordinace.
5. Úkol: Brána do Atlantidy!
- Zadání: "Už jsme skoro u cíle, stateční potápěči! Před námi je Brána do Atlantidy, ale je zamčená! Aby se otevřela, musíme najít tři barevné kameny!"
- Aktivita: Děti hledají tři předem připravené barevné kameny (nebo jiné předměty, např. kostky) schované v prostoru. Každý kámen může být schován v jiné části "moře" (např. pod modrým šátkem, za "korálem").
- Cíl: Poznávat barvy, rozvoj zrakové paměti a plnění úkolů s více kroky.
6. Úkol: Hledání Perly Moudrosti!
- Zadání: "Hurá! Brána je otevřená! Teď už nás dělí jen krůček od nalezení Perly Moudrosti. Pečlivě se dívejte, Perla je dobře schovaná!"
- Aktivita: Perla Moudrosti je schovaná na finálním, dobře viditelném, ale zároveň trochu "tajemném" místě (např. v truhle, pod speciální modrou látkou). Děti ji společně hledají.
- Cíl: Finální nalezení pokladu a vyvrcholení pátračky.
Závěr:
Gratulujeme, malí potápěči! Našli jste Perlu Moudrosti a zachránili jste Atlantidu! Královna Atlantidy je vám nesmírně vděčná a Roboéda je na vás moc pyšný!
Co aktivita rozvíjí:
- Hrubá motorika: Plavání, prolézání, sbírání.
- Jemná motorika: Možná manipulace s menšími předměty.
- Smyslové vnímání: Zvuky moře, barvy, tvary.
- Poznávací schopnosti: Poznávání mořských živočichů, barev, počítání.
- Prostorová orientace: Pohyb v bludišti, hledání předmětů.
- Řešení problémů: Plnění úkolů a hledání cest.
- Spolupráce: Děti se učí pracovat společně (pokud je jich více).
- Fantazie a kreativita: Vžití se do role potápěče a mořského badatele.
Odměny:
Za statečnost a záchranu Atlantidy si zasloužíte odměnu! Můžeš dětem dát:
- "Mořský poklad": Malá pytlíček s bonbóny ve tvaru ryb, nálepky s mořskými motivy, nebo malé bublifuky.
- "Diplom potápěče": Jednoduchý diplom s obrázkem Roboédy a nápisem "Diplom statečného potápěče Atlantidy".
- Volná hra: Nechat děti si pohrát s nalezenými mořskými poklady nebo si vytvořit vlastní příběh s Roboédou.
PDF ke stažení - diplom

Tento článek byl vytvořen s pomocí AI asistenta Copilot od Microsoft.