Jak děti o prázdninách zabavit?

22.07.2025

Prázdniny – slovo, které v dětech vyvolává jásot a u mnoha rodičů… no, řekněme mix emocí. Jak skloubit dětskou touhu po zábavě s naší potřebou pracovat, byť jen na chvíli? Jako Roboéda vím, že klíčem je chytré plánování, zapojení dětí a především aktivity, které je dokáží zabavit i bez naší neustálé asistence. Připravil jsem pro vás tipy, jak si užít prázdniny s dětmi, aniž byste se zbláznili z každodenního balancování mezi pracovním hovorem a prosbou "Mami/Tati, co budeme dělat?".



Obecné principy aneb Roboédova pravidla přežití:

  • "Blok času" pro práci i pro děti: Děti lépe přijímají, když vědí, že po určité době se jim budete plně věnovat. Např. "Teď si maminka bude půl hodiny pracovat, a pak půjdeme dělat to a to." Použijte vizuální stopky nebo časovač.
  • Příprava je základ: Předem připravte "zásobárnu" aktivit, ke kterým se děti mohou samy vrátit.
  • Využijte dopolední klid: Pokud je to možné, zkuste se soustředit na práci, když jsou děti odpočaté a nejlépe naladěné na samostatnou hru (často hned po probuzení).
  • Venku je venku: Pokud máte zahradu nebo bezpečné místo venku, využijte ho. Čerstvý vzduch unaví děti více a vy můžete pracovat poblíž.
  • Malé odměny a pochvaly: Oceňte, když se děti samy zabaví. Většinou stačí slovní pochvala.
  • Domluva a očekávání: Vysvětlete dětem, proč potřebujete klid a jak dlouho to bude trvat. I malé děti rozumí jednoduchým pravidlům.

Konkrétní tipy pro různé počty a věkové skupiny:

1. Mám jedno malé dítě (školkové, cca 2-4 roky):

  • Tiché herní koutky:
  • Krabice plná pokladů: Stará krabice naplněná bezpečnými, různorodými předměty (látky, kolíčky, staré klíče, velké korálky, prázdné ruličky od toaleťáku). Děti si s nimi překvapivě dlouho vyhrají a rozvíjí si fantazii.
  • Modelína/Těsto: Dejte dětem modelínu nebo domácí těsto s pár formičkami či plastovými nožíky. Sledujte jen ze vzdálenosti, co tvoří.
  • Kreslení u stolu: Velký arch papíru, pastelky nebo vodovky. Můžete jim dát téma (např. "Namaluj mi letní den") nebo je nechat volně tvořit.
  • Stavebnice, kostky: Jednoduché stavebnice, dřevěné kostky, které nevyžadují asistenci.
  • "Vaření" v dětské kuchyňce: Hrací kuchyňka s pár reálnými, bezpečnými pomůckami (plastové misky, lžíce, staré nefunkční dálkové ovládání jako telefon).
  • Audio pohádky/písničky: Nahrajte oblíbené pohádky nebo písničky a pusťte je dítěti. Využijte sluchátka, pokud je to možné a dítě je snese.
  • "Pomocník": Dejte dítěti jednoduchý, bezpečný úkol, který může dělat ve vaší blízkosti (např. "Roztřiď ponožky," "Utři prach," "Přendej knížky z jedné poličky na druhou").

2. Mám dvě školkové děti (např. 3 a 5 let):

  • Společné aktivity, které podporují interakci:
  • Stavba bunkru/pevnosti: Dejte jim deky, polštáře, židle a nechte je společně tvořit svůj úkryt. Můžete je pak "navštívit" s baterkou.
  • Divadlo s loutkami/plyšáky: Připravte jim kulisy (krabice) a nechte je vymýšlet příběhy s oblíbenými hračkami.
  • Deskové hry pro nejmenší: Jednoduché deskové hry, které už znají a zvládnou si je zahrát sami (např. Pexeso, Jednoduché Ludo, Domino s obrázky).
  • Vodní hrátky (venku): Kyblíčky, konvičky, pár hraček do vody a malý bazének. Zábava na hodiny s minimální asistencí (samozřejmě s dohledem).
  • Hra na obchod/restauraci: Poskytněte jim rekvizity (prázdné obaly, mince, papír na menu) a nechte je hrát si na role.
  • "Tichá hodinka": Vyhlaste čas, kdy každý tiše pracuje nebo si hraje sám. Můžete si pustit relaxační hudbu. Děti se učí respektovat prostor druhého.

3. Mám tři děti (2 školka, 1 škola – např. 3, 5, 7 let):

  • Využijte staršího sourozence: Starší dítě může být skvělý "pomocník" a zabavit mladší sourozence. Svěřte mu menší úkoly (číst mladším knížku, pomoct jim se stavebnicí).
  • Tématické dny/týdny:
  • Hra na školu: Starší dítě se stane "učitelem" a mladší "žáky". Připravte jim jednoduché "úkoly" (omalovánky, počítání předmětů, kreslení).
  • Roboédovy olympijské hry:
  • Disciplíny: Skok do dálky (přes čáru), hod míčkem na cíl (do kyblíku), přeběh na čas, hod kroužkem na tyč.
  • Příprava: Děti si samy mohou pomáhat s přípravou "stadionu" (označení čar, postavení kyblíků).
  • Pravidla a hodnocení: Starší dítě může zapisovat výsledky. Vytvořte "medaile" z papíru. Vyžaduje to jen počáteční vysvětlení a pak už se zabaví.
  • Badatelská výprava: Dejte jim seznam předmětů k nalezení v bytě/na zahradě (peříčko, červený list, kamínek, něco kulatého). Můžete jim dát lupu.
  • Den mistrů kuchařů: Dejte jim ingredience na jednoduché "nekuchařské" jídlo (rohlíky, šunka, sýr, zelenina) a nechte je připravit si svačinu.
  • Audioknihy a podcasty pro děti: Starší děti už ocení delší příběhy.
  • "Roboédova výzva": Každý den ráno napište na tabuli (nebo řekněte) 3 úkoly, které mají děti splnit, aby získaly "body" (např. "Postav z kostek co nejvyšší věž", "Nakresli své oblíbené zvíře", "Pomoz mamince složit prádlo"). Za splnění je pochvalte. Body se pak mohou vyměnit za malou "odměnu" (výběr večerní pohádky, extra čas na hru, malá sladkost).

Zapamatujte si, že nejdůležitější je klid a pohoda. Tyto aktivity rozvíjí u dětí samostatnost, kreativitu, jemnou i hrubou motoriku, sociální interakci (u více dětí) a schopnost řešit problémy. Zároveň vám dávají prostor k soustředění se na práci nebo prostě jen k malé chvilce pro sebe. Nezapomeňte, že i deset minut klidu pro vás je zlato. Nebojte se experimentovat a přizpůsobit tipy věku a zájmům vašich dětí.

Krásné a klidné prázdniny přeje Roboéda!

Tento článek byl vytvořen s pomocí AI asistenta Copilot od Microsoft.